Toczona » Portfolio
Antropomorfizacja formy
Zestaw siedmiu dużych form (najwyższa ma 80cm) przygotowanych w ramach dyplomu licencjackiego w Pracowni Koła Garncarskiego na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Deformacja towarzyszy Dominice Khavro od pierwszych chwil na kole garncarskim. Chcąc odwrócić jej negatywne konotacje, nadaje zniekształceniom formy nowego wyrazu. Prace, choć zdeformowane, nie tracą swojej funkcji użytkowej. Celem artystki jest tworzenie unikatowych przedmiotów, które będą wykraczać poza utartą definicję piękna i nosić wyraźne ślady pracy twórcy z tworzywem. Wyraźne zniekształcenia powstałe przez nacisk palców, odsłaniają plastyczność gliny, jej czułość na dotyk. Zdeformowane wazy upodabniają się do faktury skóry, nabierając ludzkich cech.
Projekt Oplątwa
Projekt Oplątwa to seria porcelanowych naczyń-domów dla oplątw, czyli roślin, które nie potrzebują klasycznego, sypkiego podłoża. W naturze oplątwy przywierają do kory, konarów drzew czy głazów, lecz nie pasożytują. Potrzebną do życia wodę pobierają z powietrza za pomocą liści. Zaprojektowane i wykonane w całkowicie rzemieślniczy sposób naczynia, składają się z dwóch odlewanych z porcelany elementów. W jednym mocowana jest roślina, drugi stanowi rodzaj ekspozytura oraz magazynuje wodę podczas spryskiwania rośliny. Obiekt przeznaczony jest do podwieszania na żyłce, dzięki czemu ciekawie odtwarza formę, w jakiej możemy spotkać roślinę w jej naturalnym środowisku. Tekst kuratorski: Barbara Stelmachowska Projekt wystawiany na wystawie Plan T w ramach Gdynia Design Days 2021
Moon Jary
Kolekcja pięciu księżycowych waz koreańskich wytoczona w ramach dyplomu magisterskiego na Wydziale Szkła i Ceramiki wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Moon Jar to tradycyjna waza koreańska, którą toczy się na kole garncarskim z dwóch takich samych połówek, a następnie łączy ze sobą w kształt kuli. Wazę pokrywa się białym szkliwem, które kolorem nawiązuje do księżyca w pełni. Miejsce połączenia dwóch półkul jest miejscem najważniejszym w całej pracy. Autor ma dwa wyjścia. Zatrzeć miejsce styku miś lub podkreślić je. Niektórzy dążą do zatarcia linii i wyprowadzenia idealnego kształtu kuli. Natomiast tu zamysłem było wprowadzenie deformacji, pozostawienie wyraźnego uskoku. Celowe pozostawienie „niedoskonałości” przypomina, że naczynie wytworzył człowiek, a nie maszyna. Każda waza została pokryta autorskim szkliwem wysokotopliwym. Po wypaleniu formy zostały przetarte tlenkami oraz czarnym tuszem drukarskim, żeby podkreślić znajdującą się na szkliwie siateczkę spękań, czyli tzw. efekt crackle. Zdjęcia: Agnieszka Trefler i Weronika Fudała
Foodbook
Ceramika i kuchnia są sobie bardzo bliskie. Odpowiednio dobrane naczynie komplementuje jedzenie, działa na zmysł wzroku i wzmaga apetyt. Zdjęcia powstały we współpracy ze Skarmelizowane (Pauliną Gutkowską). Opracowane przez Paulinę dania zostały zaserwowane na ceramice Toczonej.
Poprzedni
Następny